Thursday, April 9, 2009

Daulat Tuanku..

Dari sudut politik penulis, memetik kata penulisan bekas Naib Presiden Umno yang juga Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dalam ruangan blog nya pada February 17th, 2009 adalah tepat agar dikembalikan kekebalan Raja-raja Melayu dan Majlis Raja-Raja, selagi ianya tidak melanggari Undang-Undang Persekutuan.

Dimana kuasa mereka untuk membela rakyat? Benarkah tangan dan kaki warga istana diikat dek tali politik BN? Ucapan Daulat dan Ampun Tuanku hanya kepura-puraan dan penghinaan buat mereka sendiri.Benarkah sehingga begitu sekali?

Isu penderhakaan oleh MB Perak, Nizar Jamaluddin hanya diperbesar-besarkan oleh kerajaan pimpinan BN. Isu sebenarnya ialah legitimasi proses pembentukan kerajaan baru Barisan Nasional yang mengambil alih daripada Pakatan Rakyat yang secara terang-terangan tidak sah dari sudut perundangan.

Syor yang diutarakan Tengku Razaligh Hamzah wajar diberi perhatian. Majlis Raja-Raja seharusnya diberikan kuasa dalam pencaturan ‘social welfare’ tanpa berkiblat kan mana-mana parti politik atau dikawal oleh Badan Eksekutif dan hanya berjunjungkan kepentingan rakyat semata-mata.

Daulat Tuanku..

-disiarkan kembali selepas disekat oleh SKMM-

No comments: